Primera jornada de iGenium 2021: Transició Ecològica i Enginyeria

La primera jornada d’iGenium posa de manifest la complexitat del moment i el ferm compromís de l’enginyeria en la lluita contra el canvi climàtic

Va inaugurar la 10ª edició de iGenium Francesc Solé Parellada, catedràtic emèrit de la UPC.

Barcelona 18 de octubre de 2021: Transició ecològica i Enginyeria, és l’eix de la 10ª edició d’iGenium’2021, que va inaugurar  Francesc Solé Parellada amb la conferència “Prospectiva tecnològica i econòmica”. Solé, en una xerrada plena d’anècdotes i exemples quotidians, va destacar que “debem diferenciar entre la previsió de l’evolució de la tecnologia i els efectes dels canvis tecnològics sobre la societat en els seus diferents aspectes. La proposició és que no hi ha manera de predir amb certesa les conseqüències de la tecnologia”. La prospectiva, com a ciència que estudia les causes tècniques, científiques, econòmiques i socials que acceleren l’evolució del món i la previsió de les situacions que podrien derivar-se de les seves influències, en aquest sentit, “no és fàcilment predictible”. La seva prospectiva, va concloure, “és molt difícil”, degut a l’entorn de complexitat, incertesa i ambigüitat.

Francesc Solé Parrellada

Va seguir el torn d’Irene Donaire, del Grup RENFE, amb el projecte “Compromesos amb la descarbonització i la mobilitat sostenible”. Aquest projecte es troba  al marc actual d’urgència climàtica, liberalització del sector ferroviari i de la inestabilitat de les tarifes elèctriques. Donaire va destacar com el Grup Renfe reforça el seu compromís amb la lluita contra el canvi climàtic i continua apostant per la descarbonització i per la mobilitat sostenible. Per a això, Renfe desenvolupa diferents projectes amb la finalitat de millorar la seva eficiència energètica i reduir l’impacte del seu consum sobre el medi ambient. Va presentar algunes de les actuacions més destacades i les noves línies estratègiques de treball que es troben en fase d’anàlisi com les Subestacions reversibles: recuperació de l’energia de frenat. El projecte, en col·laboració amb Adif, busca evitar que l’excedent d’energia generada pel frenat regeneratiu es dissipi i recuperar-lo per a ser retornat a la xarxa elèctrica d’alta tensió. També ens va parlar de la Implantació d’energia fotovoltaica en les Bases de Fabricació i manteniment per a reduir el consum elèctric de la xarxa, amb la conseqüència de reducció de les emissions GEI associades i reducció del cost econòmic en la factura de les Bases de major consum, o l’aposta del Grup Renfe per la substitució progressiva del dièsel per combustibles més nets.

Irene Donaire

Oscar Sánchez de Grup La Mútua dels Enginyers, va incidir en què les asseguradores són claus en la lluita pel canvi climàtic, perquè donat el potencial financer d’aquestes entitats, les seves polítiques d’inversió són nuclears en el camí cap a unes finances sostenibles a nivell global. Tal i com va comentar, “les asseguradores com a comercialitzadores de productes financers, constitueixen una palanca fonamental per a generar conscienciació social sobre aquest tema”. En conseqüència, va assenyalar Sánchez, “el paper de les entitats asseguradores és rellevant en la lluita contra el canvi climàtic i en les metes que la societat aconsegueixi pel que fa a la transició energètica. Com exemples, va citar les conseqüències, cada vegada més catastròfiques i freqüents, de les tempestes, les pluges torrencials o per contra de les sequeres, i també de les patologies en les persones. Les entitats asseguradores han d’adaptar els seus productes als nous riscos derivats del canvi climàtic.

Oscar Sánchez

La sessió moderada per José Gabriel Martín, president de la delegació de Catalunya de l’Associació d’Enginyers Aeronàutics d’Espanya, va concloure la seva primera jornada emplaçant als assistents a la següent jornada iGenium del dia 21 d’octubre.


En l’edició ha col·laborat Cellnex Telecom Grup La Mútua dels Enginyers Mobile World Capital Barcelona RENFE y Grupo Caja de Ingenieros

Per més informació: Olga Vela, info@inec.cat